Diabetologia

U zwierząt, tak samo jak u człowieka, trzustka odpowiada za produkcję insuliny. To ona „otwiera” komórki, aby mogły przyjąć glukozę – podstawowy składnik energetyczny, którą zwierzęta wytwarzają przyjmując pokarm. Kłopoty z trzustką to niedobór insuliny. Za mało insuliny prowadzi do cukrzycy. Cukrzyca nieleczona, zarówno u ludzi jak i u zwierząt, prowadzi do śmierci. Mechanizm chorobowy, sam w sobie bardzo skomplikowany, można jednak dosyć prosto opisać:

Brak dostatecznej ilości insuliny nie pozwala glukozie, jako podstawowemu składnikowi energetycznemu, przedostać się do komórek. Glukoza krąży po układzie krwionośnym powodując patologiczny wzrost stężenie, a w końcu trafia do moczu; jest wydalana z organizmu zamiast zasilić jego zasoby energetyczne. W wyniku tego, organizm zmuszony do ochrony komórek zwierzęcia przed „śmiercią głodową”, uruchamia inne mechanizmy uwalniania energii (na przykład rozpad tłuszczów), które jednak prowadzą do wielu niekorzystnych zmian powodując, między innymi, takie objawy chorobowe jak:

• utrata masy ciała
  • pogarszający się stan sierści
  • ospałość, apatia, brak energii
  • wzmożone pragnienie i zmiana apetytu
  • częste oddawanie moczu.

Leczenie cukrzycy wymaga konsultacji diabetologicznej. Przebieg choroby ma bowiem charakter indywidualny. Skuteczność terapii, polegającej na podawaniu zindywidualizowanych dawek insuliny w dobranych dla zwierzęcia porach, wymaga wcześniejszej diagnostyki.

W Klinice KUROSZ wykonujemy pełą diagnostyke diabetologiczną na miejscu (krzywa cukrowa 24h, jonogramy, fruktozamina), a następnie dobieramy właściwe dawki insuliny.