Dyskopatia u psa

Leczenie dyskopatii u psów w Klinice Kurosz: jakie są objawy i jakie leczenie podjąć?

Dyskopatia jest bardzo często występującym schorzeniem kręgosłupa u psów, może wystąpic w każdym wieku życia czworonoga. Niektóre rasy sa narażone bardziej niż inne: mowa w szczególności o jamnikach, dobermanach, spanielach i buldogach francuskich. W przypadku dyskopatii bardzo ważny jest czas reakcji, dlatego lepiej zgłosić sie od razupo diagnozę do weterynarza.

Dyskopatia FAQ – czyli najczęściej zadawane pytania:

Dyskopatia u psa – co to jest?

• Dyski międzykręgowe są to struktury występujące pomiędzy kręgami kręgosłupa. Zdrowe dyski dają kręgosłupowi amortyzację i powodują ,że może znosić on spore obciążenia. W momencie kiedy dochodzi do wysunięcia dysków, albo wypadnięcia do kanału kręgowego mówimy o dyskopatii. Dyskopatia to schorzenie dające bardzo silny ból, a nawet objawy porażenia kończyn i niedowłady.

Dyskopatia u psa – objawy:

• Początkowym objawem dyskopatii jest ból kręgosłupa. W zależności w jakim odcinku wypada dysk możemy mieć ból tej okolicy czy promieniowanie na sąsiadujące obszary.
  • Kolejnym objawem mogą być niedowłady kończyn co czasami może być mylone z problemem ortopedycznym bo wygląda to jakby zwierzą kulało na łapkę lub łapki.
  • Ostatni objaw to porażenie kończyn, nietrzymanie lub zatrzymanie moczu oraz nietrzymanie kału.

Dyskopatię można potwierdzić lub wykluczyć za pomocą badania neurologicznego oraz za pomocą badań dodatkowych. Za pomocą klasycznych zdjęć RTG nie można potwierdzić dyskopatii ponieważ niezmineralizowane dyski są ciężko widoczne. Można wykona badanie RTG z kontrastem aczkolwiek biorąc pod uwagę ryzyko powikłań oraz niejednoznaczne wyniki najlepiej wykona badanie tomografem komputerowym i rezonansem magnetycznym.

Czy można wyleczyć dyskopatię u psa i czy jest to niebezpieczne?

• W początkowym etapie choroby gdy mamy tylko objawy bólu wykonanie zabiegu usunięcia wypadniętego dysku przyniesie pacjentowi znaczną ulgę. W momencie gdy występują objawy porażenia i niedowładów często zabieg operacyjny powoduje ,że objawy wycofają się. Czas wycofywania się objawów zależy od tego jak mocno i jak długo dysk uciskał na rdzeń kręgowy. Czasami pacjenci po zabiegu na dwa trzy dni po operacji wracają do sprawności, a czasami po dwóch trzech miesiącach. Najgorsze rokowanie jest u pacjentów ,którzy w momencie zabiegu nie mają zachowanego czucia głębokiego. Tacy pacjenci będą wymagali długotrwałej rehabilitacji, a rokowanie jest u nich bardzo niepewne. Szybkie rozpoznanie choroby i odpowiednie leczenie powoduje ,że pacjent ma bardzo dużą szansę na wyzdrowienie. Nieleczona dyskopatia jest bardzo niebezpieczna dla zdrowia i dalszego funkcjonowania pacjenta.

Jak leczymy dyskopatię u psa w Klinika Kurosz?

• W zależności od tego jakie objawy ma pacjent , jak długo trwa choroba i jakie wyjdą wyniki badania tomografem komputerowym naszych pacjentów leczymy farmakologicznie lub w większości przypadków chirurgicznie. Usuwamy wypadnięte do kanału kręgowego dyski za pomocą najskuteczniejszych metod chirurgicznych. Operujemy dyskopatię w każdym z odcinków kręgosłupa ( szyjny, piersiowy , lędźwiowy ) . Bardzo duży nacisk kładziemy również na fizjoterapię wspomagającą po leczeniu chirurgicznym i w trakcie leczenia farmakologicznego. Nasza fizjoterapeutka dba o wzmacnianie mięśni kręgosłupa co skutkuje lepszą sprawnością zwierzęcia i zapobieganiem przed wypadaniem dysków w innych miejscach.