Ginekologia

Ginekologia i położnictwo weterynaryjne to dziedziny, w ramach których prowadzimy zarówno diagnostykę jak i specjalistyczne leczenie przypadłości suk, kotek i samic innych gatunków zwierząt. Istotną częścią tej specjalizacji są prowadzone przez nas programy wspomagające rozród oraz programy opieki nad potomstwem. Ginekologia weterynaryjna zajmuje się również samcami, co odróżnia ją od medycyny ludzkiej. Nasi specjaliści oferują diagnostykę i leczeniem schorzeń układu rozrodczego psów, kotów i samców innych gatunków zwierząt.

Najczęstsze pytania o kastrację i sterylizację psów i kotów:

Jak wygląda zabieg kastracji u psa?

• Zabieg przeprowadzany jest w pełnej narkozie. U psów dokonuje się jednego lub dwóch nacięć przebiegających równolegle do linii białej niedaleko prącia, przez które wyprowadza się jądra z worka mosznowego. Następie rana jest zamykana dwoma, trzema szwami.

Jak wygląda zabieg kastracji u kota?

• Różni się on nieco od kastracji psów ze względu na wyższe umiejscowinie moszny – daje ono możliwość wykonania cięcia na mosznie i pozotawienia rany do samoistnego zagojenia się.

Jakie są zalety kastracji?

• Pozbycie się uporczywych ruj u samic, krwawienia, stosowania leków hormonalnych
  • Zapobieganie niechcianej ciąży, redukcja liczby bezdomnyc zwierząt
  • Zapobieganie ciąży urojonej
  • Zapobieganie nowotworom gruczołów mlekowych
  • Zapobieganie chorobom jajników
  • Zapobieganie ropomaciczu
  • Ograniczenie potrzeby znaczenia terenu u kocurów i ich skłonności do bójek
  • Często redukcja agesji i uporczywych zachowań seksualnych
  • Zabobieganie chorobom gruczołu krokowego: przerostu, torbieli, zapalenia, nowotworu
  • Zapobieganie chorobom jąder
  • Zapobieganie nowotworom okolicy odbytu
  • Kastracja jest konieczna u wnętrów ze względu na ryzyko nowotworów jąder zatrzymanych w jamie brzusznej lub kanale pachwinowym
  • Kastracja wskazana jest u zwierząt cierpiących na padaczkę, gdyż może znacznie zmniejszyć częstotliwość drgawek

Jakie są wady kastracji zwierząt?

• Nie tyle wady co konsekwencje: główna to nieodwracalność – po zabiegu nie da się przywrócić płodności. U suk może wystąpic problem nietrzymania moczu (20% przypadków suk ras dużych).

Czego kastracja nie powoduje – jakie są główne mity?

• Tycia – brak działania hormonów płciowych spowalnia metabolizm, jednak nie to jest przyczyną tycia a nieodpowiednio dobrana dieta.
  • Zmiany charakteru i temperamentu – kastracja nie ma na to wpływu, zmianie ulegają jedynie zachowania zależne od hormonów płciowych: znaczenie terenu, chęć ucieczki z domu, agresja, uporczywe zachowania seksualne.
  • Zwierzęta są nieszczęśliwe z powodu niemożności wychowania potomstwa – nie jest to prawdą, potrzeba prokreacji zależna jest tylko i wyłącznie od wydzielania hormonów płciowych. Wykastrowane zwierzęta ich nie produkują.
  • Kastracja jest niebezpieczna – nieprawda, kastracja to rutynowy zabieg.

Jaki jest najlepszy wiek zwierzęcia do kastracji?

• U psów i kocurów – po osiągnięciu dojrzałości płciowej. Kocury – 9 lub 10 miesiąc życia, psy w zależności od rasy – 7 lub 14 miesiąc życia.
  • U kotek – w okolicy 6 miesiaca życia jeszcze przed pierwszą rujką; Dużą zaletą tak wczesnego zabiegu strylizacji jest zapobiegnięcie w znacznej mierze powstawaniu nowotworów gruczołów sutkowych.
  • U suczek – suczki powinny byż kastrowane przed pierwszą cieczka jeśli chcemy chronić je przed nowotworami gruczołu mlekowego.