Hematologia

W naszej klinice zajmujemy się diagnostyką i leczeniem chorób układu krwionośnego oraz chorobami autoimmunologicznymi .

Najczęściej spotykamy się z niedokrwistościami:

• Anemia z niedoboru  żelaza (tzw. anemia mikrocytarna) . Spowodowane mogą być niedostateczną ilością żelaza w diecie , złym przyswajaniem , a także nadmiernym zużyciem przy infekcjach bakteryjnych, pasożytniczych czy chorobach nowotworowych. Najczęstszą przyczyną są jednak pasożyty i  przewlekłe krwawienia chociażby przy biegunkach i innych chorobach jelit ( owrzodzenia, IBD)
  • Anemia z niedoboru witaminy B 12 , który doprowadza do powstania anemii makrocytarnej rozpoznawana u pacjentów z niedoborem tej witaminy w diecie , ale głównie przy zaburzeniach jej wchłaniania w jelitach( IBD) lub przy zakażeniach pasożytniczych.
  • Anemia w przewlekłej niewydolności nerek  wynikająca z niedoboru erytropoetyny, co powoduje zmniejszenie produkcji krwinek czerwonych w szpiku kostnym doprowadzając do anemii nieregeneratywnej . W naszej klinice prowadzimy leczenie takich pacjentów z zastosowaniem preparatów erytropoetyny i darbepoetyny.
  • Anemia choroby przewlekłej : tutaj mechanizm powstawania niedokrwistości jest bardzo złożony . Możemy mieć do czynienia z niewystarczającą produkcją krwinek czerwonych w szpiku , zbyt szybkim ich niszczeniem na obwodzie , niedoborami wit B12, żelaza, kwasu foliowego lub zaburzeniami eletrolitowymi czy biochemicznymi, które zmieniając integralność błon komórkowych krwinek czerwonych doprowadzają do ich pękania powodując hemolizę.
  • Anemia pokrwotoczna , gdzie w wyniku nagłej utraty krwi dochodzi do spadku ilości krwinek czerwonych ,a co za tym idzie spadku zdolności przenoszenia tlenu przez krwinki – niedotlenienia organizmu. Stan taki wymaga natychmiastowego zatrzymania krwawienia ,a czasami niezbędne jest wykonanie transfuzji krwi .
  • Anemia hemolityczna powodowana przez choroby pasożytnicze, bakteryjne, ciężkie choroby innych narządów (mocznica), zatrucia ( po spożyciu czosnku, cebuli, wędlin peklowanych), choroby immunologiczne.
  • Anemia na tle zakażenia pasożytami , przede wszystkim tymi przenoszonymi przez kleszcze.  Jednym z najpopularniejszych jest Babesia Canis – pasożyt namnażający się w krwinkach czerwonych , powodujący ich rozpad i w dalszej kolejności doprowadzający  do anemii. Inny to  Erlhichia powodująca spadek liczby  białych krwinek i płytek krwi zaburzając w ten sposób procesy krzepnięcia krwi i niekontrolowane krwawienia .
  • Anemia w przebiegu chorób autoimmunologicznych :AIMHA, trombocytopenia tła autoimmunologicznego, toczeń układowy.

Diagnostyka chorób układu krwionośnego wymaga szerokiej wiedzy i doświadczenia.
Większość badań wykonujemy na miejscu w naszym Centrum Diagnostycznym.