Kleszcze

Zwierzęta zapadają na te same bądź podobne choroby odkleszczowe co ludzie.

Kleszcze atakują ludzi i zwierzęta – są też jednakowo niebezpieczne dla jednych i drugich. Kleszcz nieusunięty w porę może poprzez kontakt z krwią (który może trwać do 48 godzin) spowodować: boreliozę, ehrlichiozę, babesziozę i inne poważne choroby. Najważniejsze i najczęstsze dolegliwości, na jakie narażone są w wypadku zakażenia zwierzęta, to: gorączka, anemie, zaburzenia krzepnięcia krwi (skłonność do krwawień), zmiana koloru moczu, kaszel, osłabienie, bolesność mięśni i stawów. O ile człowiek jest w stanie kontrolować pojawianie się ukąszeń, o tyle zwierzę nas o tym nie poinformuje. Jest to szczególnie niebezpieczne w sytuacji kiedy pierwsze objawy pojawiają się – podobnie jak u ludzi – dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach.

Dysponujemy szeroką gamą środków odstraszających i niszczących kleszcze. Są to preparaty w postaci spray’u, a także obroże lub krople i coraz modniejsze ostatnio tabletki.  Zwracając się do naszych lekarzy uzyskacie Państwo informację o programie ochrony przed kleszczami. Mówimy tu o programach, a nie jednorazowej aplikacji, gdyż działanie wszystkich środków jest ograniczone w czasie znacznie bardziej niż sezon na kleszcze.

Kleszcze – najczęściej zadawane pytania

Jakie choroby przenoszą kleszcze?

• Babeszjoza – piroplazmoza, wywoływana przez pierwotniaki. Bardzo groźna choroba siejąca w organiźmie spustoszenie doprowadzające często do śmierci zwierzęcia ze względu na rozpad erytrocytów we krwi. Objawy po 3 – 4 dniach: nagłe osłabienie zwierzęcia, blade błony sluzowe, wysoka temperatura do 41 stopni, ciemny, brunatny mocz lub jego brak, zażółcenie skóry i śluzówek.
  • Borelioza – choroba z Lyme, wywoływana przez bakterie. Długi okres ikubacji wynosi od 2 do 5 miesięcy.Zarażone zwierzę staje się apatyczne, nie ma apetytu, ma wysoką temperaturę, pojawiaj się okresowe kulawienie wraz z towarzyszącym obrzękiem i silnym bólem stawów. Może dojść do uszkodzenia nerek, wątroby, zapalenia mięśnia sercowego oraz objawów neurologicznych: niedowładu, paraliżu, ślepoty, zmian psychicznych.
  • Erlichioza – powodowana przez bakterie-riketsje z rodzaju Enrilicha. Objawy ujawniaja się po 1 – 4 misiącach po ukąszeniu: utrata wagi ciała, anemia, duszności, krwawienie z nosa, zmętnienie rogówki, uszkodzenie śledziony i szpiku kostnego,
  • Anaplazmoza – choroba zakaźna, wielonarządowa wystepująca najczęsciej u psów i koni, bardzo rzadko u kotów. Objawy widoczne po kilkunastu dniach: wysoka gorczka, osłabienie, apatia. W kolejnej fazie dochodzą: wymioty, biegunki, spadek masy ciała, krwawienie z błon śluzowych, powiekszenie wątroby, śledziony i węzłów chłonnych. Mozliwe jest zapalene stawów i drgawki.
  • Kleszczowe zapalenie mózgu – wirus, którego objawy dzielimy na dwie fazy: pierwsza, od 6 do 12 dni, wktórej występuje gorączka 39,5 stopnia, osłabienie mięśni kończyn, nieżyt układu pokarmowego i górnych dróg oddechowych. Po 5 – 8 dniach wyciszenie nastaje druga faza choroby: zapalenie ośrodkowego układu nerwowego z temperaturą dochodzącą do 41,5 stopnia, nadwrażliwością na dźwięk i światło, zaburzenia świadomości, nasileniem kłopotów z poruszaniem się i porażeniem mięśni.