Okulistyka

Nasze psy i koty coraz częściej cierpią na dolegliwości okulistyczne. Chore oczy są powodem nie tylko złego samopoczucia zwierzęcia, w wielu przypadkach są również objawem choroby ogólnoustrojowej. W Klinice KUROSZ kładziemy duży nacisk na dotarcie do źródła problemu chorego oka oraz na wprowadzenie adekwatnego leczenia. Żeby tak się stało, wykorzystujemy wiele metod diagnostycznych:
• badamy stopień produkcji łez, drożność kanalików nosowo-łzowych,
• przy pomocy specjalistycznych narzędzi oceniamy powieki, spojówki, powierzchnię gałki ocznej, jak również dno oka,
• mierzymy ciśnienie wewnątrzgałkowe, które pozwala zdiagnozować dwa groźne schorzenia gałki ocznej – zapalenie błony naczyniowej i jaskrę.
Pierwsze objawy choroby i bólu oka to najczęściej łzawienie, mrużenie powiek i ocieranie pyskiem o przedmioty. Często właściciel nie zauważa tych symptomów, skutkiem czego w krótkim czasie może dojść do nasilenia objawów, albo pojawienia się nowych, a należy pamiętać, że czasem zwykłe zapalenie spojówek może przerodzić się w kłopotliwą do wyleczenia chorobę. Zachęcamy zatem naszych Klientów do uważnej obserwacji swoich zwierząt pod kątem dolegliwości okulistycznych i, w razie jakichkolwiek wątpliwości, niezwłoczne pojawienie się w naszej klinice. Dzięki takiej reakcji możemy szybko wychwycić, między innymi:
• uciążliwe w leczeniu grzybicze zapalenie spojówek czy mechaniczne uszkodzenie rogówki, które w szybkim czasie potrafi przerodzić się w trudno gojący się wrzód rogówki,
• ciężkie schorzenia oka jak jaskra lub tzw. zespół suchego oka, które są częstą przyczyną obserwowanych objawów; choroby te w większości jesteśmy w stanie z dużym powodzeniem wyleczyć farmakologicznie, poprzez systematyczne podawanie kropli okulistycznych lub, jeśli zajdzie potrzeba, stosowanie leków ogólnoustrojowych,
• niektóre schorzenia oka, a w szczególności powiek, wymagające interwencji chirurgicznej; takie wady powiek występują najczęściej u psów ras olbrzymich lub krótkoczaszkowych w okresie wzrostu i jesteśmy je w stanie dość łatwo wyłapać i skorygować, zanim doprowadzą do powikłań w postaci np. owrzodzeń rogówki.

Nawet w okulistyce zdarzają się nagłe przypadki. Należą do nich rany penetrujące rogówkę (zadrapanie przez kota, nadzianie na patyk…), ostra jaskra czy wypadnięcie gałki ocznej u ras krótkoczaszkowych. Są to sytuacje, w których, aby uratować gałkę oczną, konieczna jest natychmiastowa interwencja weterynarza okulisty. Najważniejsze, żeby w takiej sytuacji nie ulegać panice. Jeżeli oko wypadło lub lekko wystaje poza oczodół, należy zwilżyć je letnią wodą i jak najszybciej pojawić się u naszego specjalisty. W tego typu sytuacjach mamy najwyżej 8 godzin na uratowanie oka.