Urologia

Choroby nerek należą, zarówno u zwierząt jak i u ludzi, do chorób najpoważniejszych. Ich leczenie u zwierząt wymaga zarówno specjalistycznej wiedzy weterynaryjnej, długoletniego doświadczenia jak i odpowiedniego zaplecza diagnostycznego. Wszystkim tym dysponujemy w Klinice KUROSZ. Na miejscu, w ciągu kilkunastu minut, możemy wykonać pacjentowi szereg potrzebnych badań, co w przypadku zaburzeń metabolicznych, zagrażających życiu zwierzęcia ma kluczowe znaczenie.

Stanowi bowiem warunek niezbędny podjęcia odpowiedniego leczenia. Zaplecze szpitalne, jakim dysponuje Klinika KUROSZ, daje ponadto naszym specjalistom możliwość leczenia stacjonarnego. Jest to szczególnie ważne w wypadku chorób urologicznych i nefrologicznych, bo pozwala skutecznie monitorować stan pacjenta poprzez ciągłą kontrolę wybranych parametrów krwi.

Monitorowanie stanu nerek i odpowiednio wczesne leczenie wszystkich objawów chorobowych jest szczególnie ważne. Niewyleczone choroby tego organu mogą bowiem prowadzić do różnych postaci niewydolności.

• Ostra niewydolność nerek – jest to nagłe upośledzenie ich czynności w rezultacie trwającego, od kilku godzin do kilku dni, urazu toksycznego lub niedokrwiennego. Leczenie podjęte w pierwszej fazie pozwala złagodzić uszkodzenia narządu, może zapobiec dalszemu rozwojowi ostrej niewydolności nerek. W drugiej fazie dochodzi już bowiem do uszkodzenia kanalików nerkowych i zaburzenia funkcji nefronów. Faza ta może trwać tygodniami lub miesiącami. Większość zwierząt, bez podjęcia odpowiedniego leczenia, w tym czasie umiera.
  • Przewlekła niewydolność nerek – jest to zespół chorobowy rozwijający się w następstwie postępującego niszczenia nefronów w przebiegu przewlekłych stanów chorobowych nerek. Jego cechą charakterystyczną jest powolne narastanie zaburzeń w czynności nerek. Jeżeli uszkodzeniu ulegnie około 70% nefronów choroba przejdzie w fazę mocznicową (przewlekła mocznica) i bardzo często, dopiero w tym momencie, u zwierzęcia widoczne stają się wyraźnie objawy kliniczne choroby.
  • Ostra niewydolność nerek w przebiegu przewlekłej – jest to nagłe zaostrzenie się objawów przewlekłej niewydolności nerek. Dochodzi wówczas do ustania funkcji nerek, zatrzymania produkcji moczu i ciężkich zaburzeń metabolicznych. Natychmiastowe podjęcie leczenia mające na celu wymuszenie diurezy (czyli uruchomienia pracy nerek) może spowodować, że nerki podejmują pracę. Aczkolwiek śmiertelność w tej fazie choroby jest dość wysoka.

Centrum Diagnostyczne Kliniki KUROSZ dysponuje wystarczającym zapleczem, aby na miejscu uzyskać wyniki wszystkich badań niezbędnych przy diagnozowaniu zmian chorobowych w nerkach zwierzęcia. Przy podejrzeniu takich chorób i w ich przebiegu wykonujemy następujące analizy i badania:

• Mocznik, kreatynina czyli wskaźniki azotemii. Badanie ich poziomu mówi nam o postępie wypłukiwania toksyn z organizmu.
  •  Potas. Kontrolujemy potas, którego niedobór stanowi poważne zagrożenie życia. Obniżony poziom potasu spowodowany jest zbyt małą podażą w diecie oraz zwiększoną utratą z wydalanym moczem. Również nadmiar tego pierwiastka jest bardzo groźny. W fazie ostatniej przewlekłej choroby nerek, nerki nie są już w stanie wydalać dziennej porcji tego pierwiastka.
  • Poziom wapnia, fosforu i sodu, którego nadmiar może powodować upośledzenie funkcji nerek.
  • RKZ to badanie równowagi kwasowo – zasadowej. Pozwala nam kontrolować kwasicę metaboliczną, która wynika z zaburzonego wydalania przez nerki jonu wodorowego lub z wchłaniania zwrotnego wodorowęglanów. Kwasica metaboliczna jest stanem zagrażającym życiu.
  • Ogólne badanie moczu. Jest to jedno z najważniejszych badań. Pozwala nam wykryć chorobę nerek zanim pojawią się zmiany we krwi. Każdy z badanych parametrów dostarcza cennych informacji dotyczących choroby nerek. W przypadku, gdy mamy podejrzenie choroby nowotworowej nerek, szukamy komórek nowotworowych w specjalnie przygotowanych preparatach (cytologia moczu).
  • Posiew moczu. W przypadku gdy mamy do czynienia z ropnym zapaleniem nerek jest to badanie szczególnie cenne. Pozwala dobrać terapię celowaną w dany patogen. Dzięki temu badaniu możemy dokładnie ustalić czas trwania terapii.
  • Stosunek białka do kreatyniny. Pozwala dokładnie ocenić stopień nasilenia białkomoczu, który dostarcza informacji o uszkodzeniu błon podstawnych kłębuszków nerkowych, a co za tym idzie, o stopniu zaawansowania choroby.
  • USG. Daje nam obraz odnośnie wyglądu warstwy korowej i rdzennej, wielkości nerek. Możemy za pomocą tych badań znaleźć wodonercze, torbiele, nowotwory.
  • RTG dające przeglądowy obraz jamy brzusznej.
  •  Pomiar ciśnienia krwi. Bardzo częstym problemem przy niewydolności nerek jest występowanie nadciśnienia. Pomiary ciśnienia krwi pozwalają nam odpowiednio je leczyć, a tym samym zapobiegać powstaniu retinopatii nadciśnieniowej. Zwierzęta z unormowanym ciśnieniem dużo lepiej się czują.
  •  Biopsja nerek. Jest wykonywana wówczas, gdy nie można postawić ostatecznego rozpoznania na podstawie wykonanych wcześniej badań.